Sunday, February 23, 2003

Kata Dia... Kata Aku...

kata dia: frust aaa macam nih... frust... frust...
kata aku: ilek la jangan la gelabah... kau boleh buat punyer...

kata dia: iskh laa... aku panik ni... kau faham tak?!! aku panik!!!
kata aku: tarik nafas dalam-dalam... bertenang... kau masih punya waktu...

kata dia: waktu? aku ditipu oleh waktu kau tau tak! aku ditipu... ditipu oleh segala-galanya...
kata aku: (astaghafar) cubalah kau bebawak berselawat... ambil air sembahyang... berdoa... bertenang... agar latah kau ni tidak berpanjangan...

kata dia: ermmm... kau ni nak dengar ke atau nak jadi ustazah? aku tau la yang aku ni jahat lagi keji...
kata aku: janganlah cakap begitu... aku tau kau seorang yang baik... cuma semangat kau tu yang kurang kuat... kau kena dapatkan balik keyakinan diri kau tu...

kata dia: keyakinan aku dah tak ada... aku kosong...
kata aku: kosong? still... kosong itu ada nilainya... tanpa kosong tiada puluh... tanpa kosong tiada ratus... tiada ribu... tiada juta...

kata dia: hei! kau boleh diam tak? aku tengah tensen ni... nak tunjuk pandai pulak...
kata aku: baiklah... aku akan diam... tapi aku tak suka tengok kau gelisah dan gelabah... kau sudah tidak seperti dulu... kau yang tenang dan sentiasa gembira...

kata dia: ahhh... kau ingat senang ke jadi aku ni?
kata aku: tidak... tidak senang... tetapi... cuba kau jadi aku dulu tengok samada kau larat ke tidak nak jadi aku...

dia termati kata... dia tahu tentang aku... kadang-kadang dia cemburu dengan aku... cemburu dengan kehidupan aku yang kelihatan senang di mata kasar... tapi dia tahu... dia tahu beban aku... beban aku yang mungkin dia tidak larat untuk memikulnya... tapi itu aku... aku... dia... dia... aku bukan dia dan dia bukan aku... aku adalah dia dan dia adalah aku...

benar... susah susah kau dan aku... di luar sana ada mereka... mereka yang lebih susah daripada kau dan aku... dugaan setiap manusia itu adalah berbeza... kau dan aku ingat hanya kita sahaja yang mengalami penderitaan... cuba kau dan aku depakan penglihatan dan pengamatan... lihat pada mereka... mereka di palestin... mereka di iraq... kau dan aku perlu bersyukur... malaysia masih aman... malaysia masih damai... dakapilah ia dengan penuh kasih sayang sebelum ia pergi... pergi? bukankah sejarah mengajar kita bahawa sejarah itu akan berulang... tidak sekarang esok... tidak esok lusa... rafakkan kesyukuran... capailah tikar sembahyangmu... tadahlah tanganmu... pohonlah doa' kepada yang Esa... selagi kau kau dan aku aku masih punya waktu... masih punya ruang... masih punya peluang...


n.b.: email pendek pembawa migrain... blewp...

No comments: