Wednesday, November 27, 2002

Batlady is backkkk! Huargghh! Makan budookk!

tadi aku berbuka di hotel vistana dengan siti. okay la... typical hotel buffet meal... makan free... best... best... hehehe... tapi aku takmo citer pasal makan... meh aku citer pasal kejadian siang tadi... siang tadi ada beberapa orang (melayu) datang pasang awning kat dapur. amazingly... aku pun heran banyak la jugak... ada ke patut ada seorang mamat tu dengan tak malunya minta air sejuk kat aku... huishhh... terperanjat gilos aku dibuatnya... patut la aku asyik terbau asap rokok ajek kat ruang tamu tuh... cehh... kalau dah tau tak posa bawak la air sendiri kot ya pun... nih mintak kat aku la pulak... even ah tan plumber tuh pun tak mintak air kat aku... siap mintak izin lagi nak minum kat dalam umah aku ni... tuh cina tuh... ada adab, segan dan malu... ini melayu gitu... anytapi aku bagi la jugak airnya... tuh pun dengan rasa guilty gila sebab aku ni dah dikira sebagai subahat la kan... nasib baik aku sempat bagi sedas kat mamat tu... kurang sikit rasa guilty tuh... sambil aku hulur air masak sejug aku cakap "lerr... tak posa ke? nah amik la air ni... kosong aje... bulan posa la katakan..." mamat tuh sesengih la pulak... tapi itu la... kuasa Tuhan itu tidak boleh dipersoalkan... bila diaorang dah balik aku tengok air tuh tak luak banyak pun... lerrr... subhanallah... rerupanya ada ramai semut buat skinny dip kat dalam jug tuh... aku memang tak perasan... bila masa pulak semut berduyun-duyun terjun ke dalam air tuh? kat meja tuh mana ada semut naik... aku dah taruh kapur semut dah... kesian diaorang tak dapat minum air... salah aku ke?

beginilah ragam manusia... mereka bernasib baik sebab aku tak melatah... kalau idak harus nahas mamat-mamat tuh kena blasah ngan aku... hehehe... disebabkan aku ni pendamai orangnya... "maafkan kawan saya bang"... hehehe... aku ikut ajek flow... tapi Tuhan tuh Maha segala-galanya... Dia tahu... aku bukan nak mengata atau mengumpat... tetapi kisah sebegini harus kita jadikan sempadan... buruk rupanya kalau dah tua-tua masih tidak berpuasa... buruk banyak... kesimpulannya... jati diri kita hendaklah kuat di bulan Ramadhan yang mulia ni... nafsu perlu dikekang... adab di bulan Ramadhan perlu dijaga... mungkin mereka ada sebab yang kukuh untuk tidak berpuasa tetapi kenalah hormat bulan yang mulia ini dan juga orang lain yang berpuasa... sekiranya aku sedara-mara mungkin lain corak ceritanya... but I am a total stranger to them... astaghafirullah al-a'dzhim... banyak lagi cerita tak besh tentang welder-welder ni... tapi tak apa... biarlah aku simpan untuk dijadikan iktibar buat kehidupan di hari muka... semoga Allah tetapkan aku di dalam agamaku dan tingkatkan ketakwaan ku... wallahua'lam...

No comments: