Wednesday, October 09, 2002

Akhirnya... dapat jugak aku tengok cerita Embun nih... Hmmm... Siapa kata cerita Melayu tak ada kualiti? Embun memang best! (Begitu juga Soal Hati... hehehe... tak sabar nak tengok Soalnya Hati Siapa... hehehe...)Tapi aku hairan mairan dengan kritikan hebat yang dipaparkan di media massa. Apabila ditanya pendapat ramai, dikatakan Embun adalah a "frown upon" movie... Iskh... iskh... iskh... bagi aku secara peribadi... khalayak penonton wayang Melayu telah jauh tersasar dari pencernaan mesej di dalam cerita yang ditonton... Cerita-cerita ringan seperti Mariana Mariana, Anak Mami, Senario The Movie... mampu menyendatkan panggung. Tapi... cerita yang penuh dengan pengajaran mengenai sejarah dan bangsa seperti ini... dipersoalkan dengan sebegitu rupa. Benar... ada sedikit adegan yang agak kurang menyenangkan bagi khalayak penonton Melayu yang penuh dengan tatasusila kebudayaan yang tinggi... tetapi perkara ini tidak wajar diperbesarkan-besarkan sehingga reputasi cerita Embun agak dingin. Orang-orang tua ada kata... gajah di seberang bukan main lagi kita nampak tetapi semut di kaki? Antara gajah dengan semut, manakah yang lebih rajin dan baik? Tepuk dada tanya selera... Hmmm... bukan aku nak membebel di dinihari sebegini tetapi aku kesal dengan mentaliti orang kita... sampai bila kita harus begini? Adegan "over" sedikit di dalam Embun amat dipertikaikan tetapi kenapa tiada siapa nak mempertikaikan semua cerita mat saleh yang pastinya ada unsur-unsur SX.... dan bagaimana pula dengan penjualan cd blue yang melata? Siapa yang beli? Tergelak aku kalau ada yang kata orang kita tak sentuh cd-cd blue sebegitu... Okie... aku nak tido... esok kena bangun awal... nak siapkan kerja aku... Opppsss... mungkin ada yang tak setuju dengan apa yang aku kata ni... tapi usah digusarkan... ini hanyalah cebisan kecil dari minda aku ni... terpulang kepada selera masing-masing... Ye tak?

p/s: Don't be sad Erma Fatima... a round applause and a standing ovation for you! Keep up the good job!

No comments: