Thursday, July 10, 2003

qittun masak sambal anybody?

knock... knock... pintuku diketuk seawal 8 pagi... aku dah lama bangun... sedang mengemas laci harta karun yang sudah lama tidak terurus...

"yup!" jawab aku dengan sedikit rasa malas nak layan...
"siapa la pulak kacau aku pepagi sepaie begini tengah aku best mengemas sambil berangan," ujarku di dalam hati...

adik ipar aku yang baru pulang dari kerja dan masih di dalam uniform nursenya menguak daun pintu dan menjengokkan kepalanya...

"along, grey boy berak atas kereta along... nak ella basuhkan?"
"what! biar benar!"
"bayeed kata biarkan kering dulu kemudian baru basuh."
"lerr... giler apa nak biarkan kering... tahi tu acidic laaa... jahanam la kereta aku... basuh... basuh... jom jom along nak tengok sket apa dah jadi."

maka aku dan adik ipar aku pun ke depan... bayeed sedang tergelak-gelak dalam kereta wira dia... grey boy pulak kelihatan cemas semacam... menguis-nguis tayar maniobi... muka dia kelihatan sungguh panik... memang benar... ada setompok besar yukky kekuningan yang masih kelihatan benyek di atas bumbung maniobi... hampeh... atas bumbung aku dia melepas...

"hoi! grey boy! buat muka bersalah la tu... tak kesian pun... haaa... apa lagi basuh la... terkuis-kuis camtu ingat atas kereta ni ada pasir ke?" aku jerit kat grey boy dengan rasa penuh tensi... grey boy cuak dan melarikan diri... aku tahu... grey boy memang rasa guilty abis... padankan muka dia... ingat maniobi tu jamban ke... cheh... ella pun menyemburkan air ke atas bumbung kereta aku... habis bersih maniobi disiram dengan air... sisa-sisa the yukky yang jatuh ke lantai ditolak dengan air ke dalam longkang... si pentan bayeed masih di dalam keretanya ketawakan aku dan grey boy... ella basuhkan maniobi dan aku jadi mandurnya... dengan masih berpakaian malam yang sedikit seksa tak kuasa aku nak mengeluarkan diri... nanti jiran aku nampak plak keseksaan aku... hahaha...

habis bersih... ella masuk bilik untuk mengemas diri... bayeed ke ledang... aku ke bilik aku dengan satu tekad di hati... hari ini aku nak lunch kucing masak sambal... grey boy! watchout!

----------

al-kisah... grey boy ni lahir bersama adik-beradik dia yang lain kat atas loteng rumah aku... memula loteng atas tu jadi rumah kelawar... tapi bila mak grey boy ni datang... semua kelawar lari... okay gak tu sebab bersih la sikit rumah aku ni daripada najis kelawar yang bertaburan ke bawah melalui celahan siling tu... lama-lama mak grey boy ni sakit... sakit kena buatan kucing... hehehe... maka kat atas loteng tu la dia memberanakkan grey boy dan adik-beradik yang lain... punya la bising satu malam tu... aku ingatkan mak grey boy ni kena serang ke whatever... rerupanya tak berapa lama kemudian aku dengar decit-decit bunyi kittens... aku tak pasti grey boy ni ada berapa orang adik-beradik tetapi aku tahu yang kesemua adik beradik dia cantik-cantik belaka... bulu putih bersih ada tompok-tompok coklat dan mata pun cantik gak... sekarang ni semua adik-beradik dia telah diambil orang... mak grey boy pun dah tak ada dah... hanya tinggal grey boy ni ajelah yang masih berkeliaran di sekitar rumah aku... kesian dia... dah la tak cantik berbulu warna grey kemudian nakal pulak tu... selalu tebuk plastik sampah kat belakang nun... uish... siapa kata kami tak bagi makan... kami bagi dia makan walaupun kami tak pelihara si grey boy ni...

erk... grey boy ni boleh tahan jugak pandai buat muka kesian... ada sekali tu dia tangkap tikus dan dengan muka eksen dia tunggu kami balik untuk tunjukkan jasa dia... bukan kemain lagi... okay aa jugak cuma aku tak tahan ngan dia ni sebab dia ni nakal sesangat... suka-suka ajek 'pecah' tingkap nak rilek-rilek dalam rumah... iskh la... lepak aje la kat loteng tu... takde siapa nak kesah der... itulah kisahnya pasal si grey boy ni... lanih grey boy ada geng... black boy... black boy ni agak dewasa dan selalu bersekongkol ngan grey boy... grey boy ni hanya nakal ajek tapi black boy ni memang gila jahat... grey boy akan lari bila aku stare atau membebel... black boy akan stare aku balik dan buat muka bengis bila aku membebel... hanya ada satu ajek kucing yang best kat rumah aku ni... aku panggil dia night angel... dia putih bersih dan cantik... dia ni setiap malam akan lepak kat pintu pagar depan rumah... macam guardian... dia memang baik sebab dia tak pernah masuk dalam rumah ataupun menebuk plastik sampah... very angelic dan quite mysterious...

apalagi yek binatang yang ada kat rumah aku ni... haaa... mr froggie dan mr toadie... mr froggie duduk kat dalam saluran air sinki tengah dan mr toadie duduk kat bilik air belakang... depa ni okay ajek tak kacau orang cuma kengkadang tu buat mak aku tunsen sebab air dalam sinki tersumbat... heheh... burung-burung pun banyak... macam-macam jenis... ikut musim gak... kengkadang jenis yang pelik-pelik muncul... ada yang cantik ada yang plain... mak aku suka tabur nasik lebihan kat bawah pokok mangga dapur... mak aku kata sedekah kat burung dan semut... aku kata menyepahkan aje ada la... tapi benar... nasik tuh semua memang akan lesap begitu sahaja... samada dimakan burung atau diangkut oleh semut... semut... ni pun satu... alfonso suka bunuh semut ngan shelltox tapi aku ngan mak suka biarkan sahaja... okay apa... lepas depa dah puas merayap angkat apa jua yang depa berkenan tup tup hilang begitu sahaja... rumah pun jadi bersih tanpa ada bangkai semut merata-rata... lipas dan cicak... menatang dua jenis ni memang aku anti abis... memang lumat la aku kerjakan kalau aku jumpa... hahahah...

uiks... apahal la pulak aku dok bercerita tentang binatang-binatang kat rumah aku ni... aku hanya nak cerita tentang grey boy ajek... melalut la pulak... heheh... takper... mesra alam...

----------

hari ni nothing much yang berlaku... i didn't cook that bloody grey boy... too bad... hahaha... he didn't show up... takut la tuh... hahaha... petang dalam pukul 3 aku pergi ke jasin photostat buku... pagi aku dapat news... supervisor aku is going to be abroad for a week... erk... kalau camtuh end of the month la aku balik... lanih pun kering gila adingdong... maniobi pun baru lepas meragam... payah nak bergerak ke sana sini... anyway... hmmm... hanya ada satu sahaja perkara yang paling best... alfonso first time masak gulai taucu dan his first attempt sungguh menjadi... excellent tuhhh... mang aii emosi... sampai seperiuk besar dia masak gulai taucu ikan kembung... lerr... kot ya pun favourite... hehehe...

bercakap tentang alfonso ni... dia ni dah lama dah tak menjengah alam siber... sibuk sangat dengan study dan folio dia... dia ni mahu ikut jejak langkah angah dia... nak jadi pelajar yang sungguh cemerlang... aku? hehehe... sekadar pelajar nakal ajek... buang boreh aje kalau ikut jejak langkah aku... hehehe...

pesanan khas untuk muring: erk... terima kasih la muring sebab memenuhkan guestbook sighnomore ni... hehehe... yang lenglain tuh bertandang juga tapi mereka mungkin segan nak usap muka mummy kecik yang kat bawah tuh dengan kekatak mereka... hehehe... tak kesah der... mummy's cool! :-)

oraits... aku nak teruskan dengan pembacaan aku... baca... baca... baca... tapi masalah masih belum nyata lagi... payah betul rupa-rupanya nak mengadakan masalah yang terang lagi nyata ni... okie dokies... ciao dulu... ma'assalamah...

No comments: