Friday, July 18, 2003

The Journey Begins

memula aku ingat nak menaip keseluruhan entry kali in english tapi aku batalkan niat aku di atas sebab-sebab patriotik... kik kik kik...

dinihari jumaat 18 julai 2003

aku di rumah wancu aku ni... telah sampai dengan selamat dan dengan penuh jaya... jam menunjukkan 1.03 pagi... seperti biasa... walaupun badan aku keletihan digoncang oleh perjalanan yang sungguh 'brutal'... mata aku payah nak tutup... mungkin sebab aku baru bertukar angin atau mungkin sebab aku terlalu teruja atau mungkin sebab aku memang tiap-tiap malam tidur pada jam 4 pagi... hahaha...

pagi-pagi lagi aku dah bangun dengan sendirinya untuk bersalam-salaman dengan mak dan ayah yang keluar awal untuk pergi kerja... iskh la... terasa syahdu la pulak bila tengok diaorang bertolak meninggalkan kawasan rumah... kasih ayah bonda yang tiada penghujungnya... walaupun sudah dimamah usia namun mereka tetap gigih mencari rezeki untuk keluarga... aku jadi sentimental sekejap... kemudian aku ke dapur dan ada nasi goreng yang emak masak untuk sarapan di bawah tudung saji... aku bertambah rasa sentimental... mak bangun awal setiap pagi masakkan sarapan untuk kami tanpa rungut tanpa jemu dari kami kecil hinggalah besar panjang seperti sekarang... hatiku mula sebak... aku mamah nasi goreng perlahan-lahan... menghayati masakan tangan emak sambil mengenang segala suka duka yang emak dan ayah tempuhi semasa membesarkan kami... hampir menitik air mata aku ke dalam pinggan nasi goreng tersebut...

aku sambung mengemas barang-barang yang aku rasakan perlu aku bawa sehingga jam 10 pagi... cuaca mendung... aku lambat tidur malam semalam... maka aku sambung tidur sehingga jam 12 tengahari... bayeed pun sudah balik dari tempat kerjanya... aku mandi mengemaskan diri untuk satu perjalanan yang jauh... hari mula gelap... bayeed akan hantar aku ke stesen bas di bandar Melaka... di dalam perjalanan hujan turun dengan lebat selebatnya... aku cemas... aku terlupa nak bungkus notebook aku dengan beg plastik...

arramak! mata tiba-tiba rasa mengantuk la pulak... patut la penulisan aku sungguh sentimental dan emosi... hehehe... mamaimental rupa-rupanya... sambung esok ajek lah... zzzzz duluk...

sambungan: pagi... 9.07 a.m.

burrppp... alhamdulillah... wahhh... hari ni masih sejuk dan hujan... memang best untuk menyambung tidur... hehehe... hari ni aku dah tak mamaimental lagi cuma mata aje yang sedikit sebu sebab baru lepas pekena nasi lemak cool yang pakcu beli dan faktor alam sekitar yang sungguh best di rumah wancu ni... hehehe... mana aku settop ek... lerrr... belum bertolak dari Melaka rupa-rupanya... ceh... ampehs...

maka... bak kata orang kita - janji melayu... bas aku yang sepatutnya berangkat pada pukul 2.30 petang tu datang sedikit lewat dan kami pun tepoten-poten la meninggalkan bandar Melaka... memula aku dah saspen dah... aku ingat kalau hujan tak mau berhenti mahu aje aku patah balik ke rumah dan 'paksa' maniobi membawa aku ke destinasi yang best ni... aku tak mau barang-barang aku ni basah semasa aku lari daripada kereta ke bas... aku basah tak apa... barang-barang aku tak boleh basah... hehehe... erk... aku lorat? memang lorat... aku bawak tiga biji beg yang berat-berat... melelas la kalau basah... kenapa banyak sangat beg? nak pergi setahun ke? idoks la... hanya dua tiga hari aje... habit kot... lagipun dah biasa bawa barang-barang dan kerja aku ke hulu ke hilir... orang merantau la katakan... aku nak berasa at home di mana-mana saja aku berada... bila aku tak bawak maniobi tu la yang aku ada sedikit rasa tak best tu... erk... ni pun aku terpaksa tinggalkan beg notebook dan bakul references aku kat rumah... huih... rasa tak lengkap aaa... hahaha... namun aku masih tak seteruk makcik dalam cerita titanic tuh... aku tak bawa perabot dan framed drawings ke mana-mana... hehe...

dalam bas hanya ada 7 orang penumpang saja... perghhh... mewah tul... mahu aje aku takluk 4 kerusi tapi tu la susunan kerusi tuh pasangannya 2 aje... hehehe... masuk Alor Gajah kemudian ke Tampin kemudian masuk ke Sungai Repah... pertama kali aku ikut route ni... aku sungguh teruja dan sungguh terasa jakun... hehehe... aku ni nama aje berjiran dengan Negeri Sembilan tapi area yang aku fasih kat nogori tu hanyalah Seremban, Senawang dan Port Dickson aje... yang lain-lain tak pernah sampai kecuali Ulu Sepri, Bukit Putus dan erk... kaki gunung Angsi... hehehe... anyway... Sungai Repah sungguh best... alam persekitaran yang hijau berbukit bukau dan anak sungai yang kelihatan di sana sini... jalannya pun kecil bengkak bengkok macam ular kena palu... ada tempat rekreasi... fuhhh... damai sungguh... masuk kawasan Pilah... terus aku teringat cerita Anak Tok Dukun yang baru lepas disiarkan oleh TV2 beberapa hari lepas... hehehe... happening tul Pilah ni... lalu Nuri Tanggai masuk ke kawasan Johol... ada kat satu pekan tu aku nampak ada satu kedai oldtie yang hanya ada satu sahaja pam minyak shell... klasik sungguh... perjalanan diteruskan... ada banyak kambing biri-biri di kaki bukit... hutan nampak hijau dan segar dek hujan yang menyimbah ke bumi... sungai yang mengalir tenang... uish laa... terasa macam dan dan tu jugak aku nak terjun tiruk mandi dalam sungai... best nyerrrr...

masuk Dangi... lalu di pekan koboi Dangi tuh... dah mula nampak ladang sawit... jalan bertambah sempit yang berlekak lekuk dan berliku-liku... anak monyet pun ada lepak di atas jalan tuhhh... canggih monyet tu... hehehe... line coverage? hampeh... masa ni la aku amat bersyukur sebab naik bas... kalaulah aku naik maniobi dan dia buat ragam... mahu melelas aku tepoten poten kat kawasan yang sunyi ni... maniobi ooo maniobi... rindu la kat kau :-)

Kepis... ni dah msuk luak Jempol ni kot... nampak huru hara sikit sebab mereka sedang membina sebuah sekolah yang mega besar kat situ... err... first time aku nampak
sign mark tanduk kerbau yang besar godang... mang aiii... ganas tul orang nogori ni... kagum den... hehehe... aku ingat kat kawasan Kepis ni kalau malam-malam lalu sure rasa spooky punya... dah jalan kecik sempit getah kiri kanan lampu jalan pun takde... perghhh... melelas... lalu simpang Bahau/Rompin yang ada kilang besar... kat pekan depan tu aku tergelak sensorang bila aku tengok sungguh 'ramai' kambing tunggu bas di bus settop... kemudian kat depannya pulak ada se'geng' lembu jalan-jalan atas jalan... erk... penduduk sini kambing ngan lembu ke... saspen gak aku sebab aku memang tak nampak orang kat pekan kecik tu... hehehe...

sawitttttt... alas! BAHAU! mang aii sungguh happening pekan Bahau ni... ada taman rekreasi... macam lebih besar daripada pekan Jasin ajek... wahh... kat pekan dia ada banyak kedai buah... ada RHB bank... Maxis Centre pun ada! power la Bahau... patut la Siti suka promosi Bahau kat aku... sekarang aku faham kenapa... Bahau memang happening... mengingatkan aku pada ke'happening'an Kuala Kangsar dan Taiping ajek... uish... terasa peghak la pulak aku tengok pekan Bahau ni... macam sure best aje Bahau ni... kalau aku bawa maniobi dan ikut route ni... sure dah lama dah aku berhenti shopping buah-buahan kat Bahau ni... kecur aku... akhirnya... confirm! pekan Bahau lebih besar daripada pekan Jasin... lerrr... apa punya perbandingan daaa... hehehehe... kat stesen bas Bahau kami transit menurunkan seorang penumpang... 7-1 = 6...

perjalanan diteruskan melalui Mahsan... jalanraya di Mahsan ni sungguh mengingatkan aku pada jalanraya dalam cerita Dari Jemapoh ke Mancheste tuh... erk... camna agaknya suasana Jemapoh yek? teringin aku nak Dari Jasin ke Jemapoh pulak... hehehe...

burrppp... alhamdulillah... bas berhenti rehat di Selera Kg. Flecra Ayer Hitam... aku turun untuk 'let out' dan 'let in'... orang lain semua pekena air panas di waktu hujan sedemikian tapi aku pekena teh ais... layan dengan mihun sop best... bila aku pandang sekelilling... huh... rupa-rupanya... hanya aku sorang saja perempuan yang layan lepak kat situ... hampeh... tapi aku tak kisah... aku cool... aku lapar sebab tak lunch so peduli apa aku... ada la bebudak kampung yang lepak kat situ asyik dok pandang-pandang aku... erk... apa pandang-pandang nak belanja ke? aku on aje kalau bebudak ni nak belanja... hehehe... sedang aku best makan tetiba datanglah beberapa mamat-mamat askar yang baru sampai untuk berhenti rehat juga... depa join aku kat meja besar yang aku duduk sensorang tu... leh mak... gabra la pulak aku... sesengih jek depa tengok aku... tidakkk... potong stim tul la aku nak makan... aku perabih cecepat dan zrasss... bangun... bayar dan naik bas semula... hahaha... aku ni kalau usha orang aku cool tapi bila orang usha aku mula la aku pentan tepoten poten... hehehe... *blush*

kemudian bas melalui kawasan segala macam Lui... Lui Barat (Hutan Lipur De Bana dan ada simpang ke Serting), Lui Muda, Lui Timor dan Lui Tinggi... ooo... rupa-rupanya di Sungai Lui ni ada tugu mangsa perang dunia ketiga... opppsss silap... kedua... (alkisahnya... happening gak Lui ni) papehal... time ni memang mata aku dah settim... manataknya perut dah kenyang... namun... aku tetap gigih tidak tidur... bukan selalu dapat peluang ikut route ni...

5.39 p.m. masuk daerah Bera... yea! Pahang negeri kelahiranku dan siti nurhaliza jugak... hehehe... lalu Bukit Godam, Kemayan, Triang yang riang, Kerayong (kat sini bas tepoten poten terpaksa ikut belakang lori kayu... nak potong jalan licin), simpang ke tasik Bera, Mengkarak dan jeng jeng jeng... aku nampak sungai Pahang yang misty... perghhh... air dia sebiji macam teh ais yang aku minum tadik... 18km ke Temerloh... perjalanan diteruskan melalui durian tak lemak Durian Tawar... bas menyusuri jalan pinggir sungai... alahai... sungguh touching bila aku tengok sungai Pahang luas ni... alas! masuk ke daerah Temerloh... Temerloh the Bandar Ikan Patin... bila masuk Temerloh ni teringat pengalaman aku di Jentarut semasa temankan dia bagi ceramah kat sana... Jentarut cool!

6.45 p.m.... sampai bandar Temerloh... tiada yang turun dan bas kembali penuh... ramai yang dari Temerloh hendak ke Kuantan... tapi still... aku conquered 2 seats... hahaha... time orang tengah sibuk naik bas ni dak Miot ngcall aku... sembang-sembang tentang plan... bas minum diesel tarik sket kat petronas Lurah Semantan dan perjalanan diteruskan... alas! route biasa yang aku lalu... boring... masa ni hari dah gelap... mata ku pun gelap... maka wassalam... zzzzz...

hahahaha... begitulah cerita ceritinya... okay aper naik bas transnational ni... dapat aku pengalaman ikut route bus ke... err Kuantan... yup! inilah dia destinasi aku buat beberapa hari ni... aku lepak kat rumah wancu aku di Beserah... adik-adik aku dan sahabat yang lain akan sampai malam ni atau pada lewat dinihari... ada yang naik bas UIA, bas UKM, sewa berjenis-jenis bas dan konvoi kereta ramai-ramai untuk membanjiri bandar Kuantan esok dan lusa... mereka akan datang dari seluruh pelusuk Semenanjung Malaysia... meriah tul... aku? aku sengaja datang awal sebab aku nak lepak kat rumah wancu aku ni... hehehe... tapi tu la... aku harap fakta geografi aku betul... hehehe... lanih aku dilanda dialect shock... kalau dialek Ganu dan Kelate tuh aku boleh faham sebab aku dulu selalu dapat roommates Ganu dan Kelate... dialek Pahang ni aku confuse sket... semalam apa yang abang-abang drebar bas tuh celoteh pun aku memang langsung tak faham buah butirnya... nasib baik aku ke Kuantan... bandau la jugak... ngkalau aku masuk daerah-daerah pedalaman... fuhhh... mesti aku lagi rasa tepoten poten... ni nak kena adjust telinga sket ni... hehehe...

okie tokie meh aku jawab soalan reporter sebelum aku sambung tido... hehehe...

Where?
* Event : Kuantan di Dewan KBS
* Lodging : Aku lepak rumah wancu aku dan members lain lepak di hotel-hotel sekitar Kuantan... syukur aku sedara kat sini... save sket... hehehe...

When?
* Sabtu pagi sampai malam dan Ahad siang (19 dan 20 Julai)

Who?
* ahli-ahli dari seluruh Malaysia

What?
* Majlis Penyampaian Sijil, Hari Tenaga Pengajar, Majlis Makan Malam dan Mesyuarat Agong Tahunan

Why?
* sebab setiap tahun memang aku mesti pergi... bila lagi nak berjumpa-jumpaan dan bersosial yedak... hehehe...

How?
* aku pergi naik bas transnational... hahahaha...

okaylah... ngkalau dalam dua tiga hari ni aku tak memblog maknanya aku tengah sibuk tahap maksima bersosial la tuh... hehehe... erk... pakcu nak bagi aku pinjam unser dia... sporting la pakcu... yea... yea... aku suka Kuantan... yea... yea... erk... dah tengahari dah... tapi aku sempat pause sekejap pergi mandi... hehehe... wokkeh... nanti pepetang sket aku nak siap-siap gosok semua baju kurung yang aku bawak... kemudian lepak-lepak... kemudian malam nanti tidur awal sebab ada orang tu suruh aku pick up dia tak kira either pukul 3 atau 4 pagi bila dia sampai nanti... cheh... hampeh... hahaha... anyway... do have an enjoyable weekend y'all!

babai duluk!


yea! yea!


No comments: