Friday, July 11, 2003

aku anak angkat bai roti...

lerrr... baru aku tahu... masa umur aku empat tahun dulu aku ni rupa-rupanya anak angkat bai roti... huih... patut la kengkadang aku terscraving nak makan roti bun benggali yang berintikan kelapa... ceh... ada kisah di sebalik terscraving aku tu... childhood recollection gamoknya...

petang tadi mak bercerita tentang aku semasa aku kecil cinonit pada alf dan juga adik ipar aku... mak kata sewaktu kami duduk di kuala lipis dahulu...

erk... aku ni lahir di kuala lipis setempat dengan siti nurhaliza... hahaha... jangan jeles... hahaha... okay... sambung...

masa kami di kuala lipis dahulu rumah kami berjiran dengan rumah bai roti... setiap pagi bai tu akan bakar roti untuk dijual... mak aku memang suka sangat beli biskut lutut panas yang bai tu buat... biskut lutut... alaa... biskut keras yang hitam kepalanya tu dan amat enak berkali-kali kalau dicicah dengan kopi panas... perghhh... sekarang ni mungkin payah nak jumpa biskut lutut original macam dulu-dulu... biskut lutut sekarang kalau cicah ajek dalam air kopi panas terus jadi benyek... tak besh...

alkisah... bai roti tu suka layan aku sebab aku comel... hahahah... dia selalu bagi aku roti dan juga bawak aku jalan-jalan di sekitar kawasan rumah dia dan depan rumah aku... ceh... kenapa la aku tak ingat semua tu... lemah minda tul aku ni... hehehe... kemudian mak aku cerita la yang bai tu selalu panggil aku "lijja... mau roti ka?" aku pulak sentiasa on aje dan gumbira bila dapat roti daripada bai tu... mak aku pun teruskan bercerita tentang bai tu, keakraban aku dengan bai dan keluarga bai tu, kekesalan dia sebab sekarang ni dah tak ada bai yang buat roti dan biskut lutut best macam dedulu... bla... bla... bla... di akhir cerita mak buat satu rumusan...

"haaa... mak agak kau ni terkenan dengan roti-roti bai tu kot... tu la pasal kau pun kembang gebu macam roti ajek sekarang ni." mak ketawa puas selepas mengenakan aku...

"tak kelakar la mak... majuk ah!"

huh... aku teruskan majuk aku dengan menonton cerita juana... mak aku memang suka menyakat aku... dulu mak kata aku sebenarnya tertukar dengan anak cina masa di hospital kuala lipis dan tu la pasal aku ada rupa anak cina sket... uhuk... uhuk... majuk ah... tapi lanih aku confirm aku anak mak aku sebab rupa aku memang ada iras rupa mak aku... yea... yea... hahaha... anyway... seperti biasa... majuk aku tak lama... kedua ibu bapa tak boleh derhaka... gurau sesikit ok jek... hehehe... tadi aku baru lepas urutkan kaki mak aku yang bengkak tiba-tiba... kesian mak... mak patutnya pencen sahaja dan berehat... kesian mak...

haaa... begitulah ceritanya... aku ingat arif dan alf saja yang ada keluarga angkat mak dan ayah sarjan... bayeed dan dila keluarga angkat makcik chami... huh... aku pun ada laaa... aku ada keluarga angkat bai roti... lagiiii best... hari-hari makan roti... angah? erk... angah kau ada keluarga angkat tak? hmmm... macam takde ajek... nanti aku tanya kat mak... hehehe...

No comments: