Saturday, August 02, 2003

erk... entry yang ni terpaksa aku tepekkan pada page yang baru... terlalu panjang kang masalah la pulak server blogger tuh nak proses... hehehe

Friday 1st. of August 2003 and the clock is ticking at 10.17 p.m.

aku kat bilik dila... di 'squating is free campus'... students sedang mid-break selama seminggu... kawasan asrama sungguh sunyi... hanya ada beberapa orang budak sabah dan sarawak serta foreign students di blok dak dila ni... bilik dila tiada penghuni... semuanya balik kampung... dila chaiyok... dia balik kampung dua hari saja dan tu ha dia sedang dok ghalit study auditing di mejanya... aku? pentan... sengaja menemani dila di asrama yang sepi ni sambil mencari ruang untuk bernafas... erk... apalagi... sebelum sesak di dada ni bertambah biarlah aku hembus keluar segala angin beracun yang telah lama berkumpul di dalam badan ni...

oh dear... oh dear... it has been a week since i last logged in... tak perasan aku yang the new month has finally arrived... my month... the great august for the leos! the merdeka month! and also... the final month for ayah's service! pantas sungguh masa berlalu... tup tup dah masuk bulan lapan... tup tup umur aku bakal meningkat... tup tup aku bekerja dan ada lagi satu tanggungjawab yang perlu aku pikul... tup tup kerja utama aku dah nak kena submit bulan lusa... adussz... mau crack kepala hots aku ni... tanggungjawab-tanggungjawab yang sedia ada masih tak terpikul aku pulak pergi terima satu lagi tanggungjawab yang lain... aku harap aku boleh cope... aku harap aku boleh maintain... aku harap aku sihat... aku harap aku masih hidup untuk mengetahui apakah hikmah di sebalik semua kekusutan ini... aku hanya mampu berusaha, berdoa' dan berharap... hanya Dia yang menentukan... aku pasrah...

fuhhh... sebenarnya... aku memang rasa tak best dengan diri sendiri sebab dah lama tak update blog aku ni... bukannya aku tak pernah tak memblog selama seminggu... pernah... tapi sebenar hakikat... dalam minggu lepas tu hati aku memang meronta-ronta nak buat entry setiap hari... apakan daya... kehidupan aku sekarang ni internet unfriendly... kat opis baru server selalu down... kat umah shah alam line tepon ada bunyi ganjil... lagipun kat situ aku memang malu banyak nak buat sesuka hati aku... menumpang kat rumah orang la katakan... kat gombak... pentan... aku aje yang belum sempat menyempatkan diri lepak dalam library uia tuh... nak ke cyber cafe... ongkos tarak... aku rela tak berinternet dan tak makan daripada membiarkan maniobi kelaparan... kalau maniobi lapar aku jugak yang tak berkaki nanti... syian maniobi... syian awang kenit... syian sighnomore... so... begitulah kisahnya... madang ajek nak offline... tapi tu pun hanya sempat offline pada hari senin ajek... selasa, rabu, khamis... ampehs... ni baru la ada peluang nak offline agik... aku harap esok atau ahad ada la peluang aku untuk menyucukkan notebook aku ni pada tepon sesiapa kat kl ni... dah mengigil dah badan aku ni sebab dah lama sangat aku tak ngcheck emails... sure berkepoks tuh...

meh aku recap serba sedikit apa yang aku dah buat selama seminggu minggu pertama aku bekerja di shah alam ni... panjang bonarnya walaupun ianya hanyalah sekadar brief recap... tapi nak buat camno... aku memang suka berlara... hahaha...


************************************************

senin:

aku tepoten poten sepanjang hari... baru nak warm-up mengajar setelah dua tahun 'berehat'... okay la... the day went okay... lagipun mengajar dua jam ajek... cuma... aku rasa macam nak resign ajek bila aku kena pakai baju kurung bekerja di tempat mereka ni... iurghhh... baju kurung for only two hours being there? alahai... first day kerja... aku akur ajek la... orang menguak aku terpaksa menguak... orang mengembek aku terpaksa mengembek gak... undang-undang Tuhan ada ajek yang aku terbabas tapi bila undang-undang manusia? kenapa takut? kenapa cuak sangat? baiklah encik... saya akur encik... payah tul... tapi apa nak buat... kita hidup bermasyarakat... ikut ajek la... karang dicop deviant brat kang diri sendirik juga yang kena di'island'kan... silap-silap haribulan kena pecat pada hari pertama bekerja... aku okay ajek... aku cool... mungkin lagi bagus demikian... boleh aku balik umah cakap kat mak ngan ayah yang mereka tak mahu aku sebab aku brutal... tapi aku kena jaga maruah sahabat aku yang sudah offer aku bekerja kat sana... gitu gitu lah adanya...

maka pagi tu aku pergi kerja satu kereta ngan sahabat aku... maniobi tinggal di rumah... balik dari kelas aku sesat selama sejam nak keluar dari area shah alam the roundabouts city tuh dan lewat petang pun aku sesat selama sejam nak cari jalan ke tempat kerja untuk jemput sahabat aku tuh... frustrating sungguh... ntah kenapa ntah... selalunya sense of direction aku tip top mantap... hari tuh pulak aku macam blurrr ajek... takleh nak ingat jalan... dah la paginya tuh aku macam tak ada perasaan ajek bila setat bekerja hari tuh... musykil gak aku... selalunya aku akan rasa berdebar atau teruja bila nak mulakan hari yang baru... tapi... kali ni rasa kosong... rasa biasa... aku sungguh musykil... this is not me at all... nasib baik malam tuh aku dapat mengubati diri dengan favourite dishes aku kat restoren deen di ong tai kim gombak... nasi goreng cina ngan sup cendawan memang membuatkan aku rasa best tapi... still... aku rasa kurang best... so malam tuh aku sempat la taip offline blues aku... dan... aku diserang insomnia lagi... jam 4 pagi baru boleh berehat dengan sedikit aman walaupun mata asyik terjaga setiap setengah jam... very restless... very tiring... aku berpeluh stinky adingdong walaupun kipas berhembus deras... jeles aku tengok orang-orang yang senang tidur ni... iskh la... terasa sungguh pentan... dah la pepagi sepaie aku kena bangun... aku sungguh rasa pentan...

selasa:

sungguh pagi aku bangun... mata aku bengkak tak cukup tidur... terasa veggie dan groggy... aku pergi kerja bawa maniobi... aaahhh... maniobi rasa best sebab dia tak sesat lagi... nothing much at work cuma aku jadi 'alligator' jaga bebudak tuh buat quiz on poetry selama sejam dua... boring gak invigilation work ni... buat aku rasa bertambah groggy... jam 10.30 pagi selepas aku jadi 'alligator' aku straight balik umah shah alam... dengan harapan... lek lek cuba buat kerja aku... lek lek cuba untuk take a nap dan qada' tidur sampai petang... hampeh... dua-dua aku takleh buat... bila nak buat kerja otak aku rasa senak... bila nak tidur aku mengingau dan restless... maka duduklah aku seharian di rumah staring blankly pada screen laptop, dinding, lantai, etc... cuma satu ajek yang aku puas hati... dapat tengok juana dan beramah mesra dengan owner rumah sahabat aku tuh... malam... aku tak ke mana mana... makan mihoon sop yang sahabat aku belikan di pasar malam... kemudian tepoten poten tengok cerita 'bowfinger' sambil baca the selected short stories... tidur? apa itu tidur? jam 3.30 aku baring...

rabu:

kelas aku setat jam 9 hingga 10... sejam sahaja... sahabat aku pergi kerja awal sebab kelas dia setat awal... aku menakalkan diri... pakai pants dan baju kurung kedah dan sport shoes... aiyaaa... sejam maaa... tak larat aku nak berkurung... lagipun aku ada banyak errands hari tu... cadangnya nak amik dila kat kl, amik uniform kalau mak ada bagi duit melalui dila, lepak library uia sampai petang, ke uniten dan pergi kerja dari gombak keesokkan harinya... original plan... cadangannya la... hehehe...

pentan... hampeh... memang aku ni erratic as seorang mamat tuh described aku sewaktu waktu dahulu... plan aku berubah gilos... aku sungguh teruja nak amik dila... immediately after class... zrasss aku aku ke kl... cadangnya nak parking kereta kat taman melati dan amik putra ke masjid jamek tapi terpaksa batal sebab aku tak cukup duit tambang nak naik putra... nasib baik sen aku cukup singgit dan boleh lepas tol shah alam tu... minyak dalam maniobi masih penuh dengan minuman cap projet... kan aku dah kata aku sanggup berpuasa asalkan maniobi kenyang... hehehe...

aku jumput dila di shell pudu raya... kesian dila terbuli dek kepentanan aku... lerrr... mana la aku tahu kat pudu raya tuh ada 2 shell stations... hampeh tul aku ni... kesian dia tepoten-poten carik aku dan maniobi... stinkyyyy... hehehe... disebabkan kepentanan aku maka terpaksalah aku cancel plan untuk amik uniform... jam dah pukul 11.15 pagi... aku lapar kebulunan... dila lapar kepenatan... seharian semalam aku hanya makan dua vadee dan mihoon di malam hari... mana cukup... tong aku besar... hahahaha... maka kami ke tempat yang paling familiar... midvalley... hajat di hati nak try chicken rice shop yang miot dok kata best tuh yang kami tak pernah tergerak nak pergi try... so kami pun pergilah... aku takmo komen panjang-panjang... cuma satu ajek aku nak cakap... kami terpaksa blacklist chicken rice shop midvalley... maka kini terdapat dua blacklisted eateries di midvalley dalam senarai kami... chicken rice shop dan secret recipes... aku memang kepingin sungguh nak jumpa managers kedua-dua tempat ni untuk mengadu akan telatah para pekerja mereka yang sungguh mega irresponsible dan discourteous... full stop

maka kami pun resorted to sushi king... excellent place and excellent customer services! we udon and we sukiyaki... on dila's... yea! we ate like there's still tomorrow... hehe... tapi kemarahan kami rupa-rupanya masih belum sepenuhnya hilang... kami masih lagi rasa trauma... bercadang nak tengok lara croft tapi orang sungguh ramai tuhhh... erk... sejak bila pulak gold class naik harga ni... dulu 25 inggit... lanih dah 30 inggit... cheh... ampehs... maka kami pun just jalan-jalan melalui strudel, bread loaf story, la boheme, dunkin donut dan guardian... kami bercadang untuk menjadi pastries and bread freaks... yeaa... hilang tensi kami selepas shopping pelbagai jenis roti ni... erk... aku sungguh rasa bersalah sebab telah terhabiskan duit yang mak bagi ke atas those pastries dan bread... nampak gayanya esok kami kena puasa... maniobi pun kena puasa gak sampai hujung minggu... tak bleh jenjalan kemana-mana except untuk ke konsert... hahahaha...

hari dah nak hampir petang pun... kami balik gombak... hantar baju, basuh baju, tidur sekumin dan mandi-manda... jam 5.30 bergerak ke uniten... sebelum tuh aku sudah berjaya racun dila supaya bawak sepersalinan... esok kelas jam 8 - 9 pagi... takut-takut tak sempat sampai dari gombak ke shah alam tuh on time... aku dan dila dengan membawa ole-ole pastries dan roties bertandang ke rumah kawan aku dengan harapan yang sungguh tinggi melangit... namun... bagaikan kaca jatuh terhempas ke batu di akhir pertemuan kami... tak apalah... mungkin belum rezeki kami... aku sabar... apa-apa hal berlaku pada aku... silalah cari waris-waris terdekat aku untuk melangsaikannya... sesenak senak kami... kami mengadap nasi dan ikan kering... sesenak senak mereka... mereka mengadap kfc dan mcdonalds... aku sabar... dan aku masih sabar...

mood aku jadi kacau... lepas membuat beberapa panggilan telefon aku ke bangi untuk mengambil kunci rumah shah alam daripada sahabatku... malam tu dia balik dan tidur di rumahnya di bangi... satay kajang? gearbox? nasi lemak pantai dalam? adalah di antara tempat-tempat yang kami plan... tetapi seksyen 17 nasi pak-ka-pau jugak yang kami cari... first time aku try pak-ka-pau ni... not bad at all... si dila la yang introduce kat aku this dish... nyummy... then zrasss... terus ke shah alam... lepak-lepak sembang dengan dila sehingga jam 1 pagi di kids playground kat bawah rumah tu... masa jam 11 lebih tuh masih ada beberapa bebudak muda berenang mandi di kolam... tapi pabila malam semakin lewat makin sunyi plak kawasan tuh... terasa macam suara kami ajek yang memecah kesunyian kat situ... cuak gak kalau kalau pak guard datang menegur... hehehe... kami naik rumah... sembang lagi... tidur-tidur ayam... bersahur jam 4.45 pagi... kononnya nak puasa...

khamis:

kelas sejam... dila tunggu dalam kereta... dan kemudiannya ke gombak... aku nak lepak library... aku kena check emails... aku perlu buat satu keputusan... to go back or not to go back... aku memang sedang clemex tunsen... dalam perjalanan mak si siti dan hahim tepon... lupa plak aku yang kami ada lunch date... sampai di gombak... tak jadi pergi library sebab malas nak panjat tangga... hanya lepak membaca di taman rekreasi uia... okayyyy tempat tuh... redup, cool, ada bunyi-bunyian hutan... perghh... sungguh best... kalau sungai tuh banyak air mungkin lagi damai suasana kat situ... jam 11.45 kami ke tempat jiran sebelah... sebaik sahaja sahabat aku tu habis kelas kami pun ke jayjay wangsa maju... lalalala kat sana sampai jam 2.30 petang sebab sahabat aku tuh ada kelas pada jam 3... okie... aku pun dah rasa tak larat sangat dah... balik ke bilik dila dan kami terkedang kepenatan... kami tak pergi mana-mana lagi dah... malam tidur awal... aaahhh... my first time ever dapat tidur nyenyak dalam minggu ni... alhamdulillah...

erk... kami tak jadi puasa... badan masing-masing penuh berangin dek penangan roti yang penuh dengan yeast tuh... hampehs...

***************************************

hari ini... dah tengahari baru kami keluar dari bilik... keluar untuk angkat baju dan pergi makan... hehehe... aku knocked out... tidur peringkat koma tahap cipan baru lepas beranak... kami ke giant taman permata untuk mencari alat tulis... kemudian ke tsg... dan finally balik bilik semula... gitu-gitu ajek la...

maka begitulah adanya cerita ceriti kehidupan aku selama seminggu aku di daerah tengah ni... kehidupan yang aku rasakan sungguh kelam kabut... kehidupan kelam kabut yang telah menyusahkan sahabat-sahabat, kawan-kawan dan rakan-rakan aku dari segala hal... silalah susahkan aku... aku fine... aku cool... tetapi... aku tak suka menyusahkan orang... ego aku tercalar... perhaps dila is right... tapi itulah... aku mahu self sufficient tapi aku sendiri tak berdaya... aku tak semuda dahulu... aku tak se'tough' dahulu... dulu... aku boleh tidur di highway... mandi di masjid... kini... aku dah tak larat... tak larat nak bawa diri sendiri... tak larat nak gosok baju sendiri... tak larat...

kehidupan aku di sini sepatutnya cost-saving tetapi rupa-rupanya lebih kepada cost-overflowing... to earn yet it flows out like bursts of water... better not to earn and none will flow out... aku faham perkara-perkara ni... bukan sekejap aku jadi orang kuala lumpur... kl kini tak sama dengan kl dulu... shah alam kini tak sama dengan shah alam dulu... harga petrol dan tol kini tak sama dengan harga petrol dan tol dulu... malah... kehidupan kawan-kawan serta sahabat-sahabatku kini tak sama dengan kehidupan mereka dulu... semuanya sudah tak sama... semuanya sudah berubah... ada yang semakin sensitif... ada yang semakin tidak sensitif... ada yang semakin serius... ada yang semakin langsung tak serius... ada yang semakin bulun... ada yang semakin ranggi... ada yang semakin senang... ada yang semakin susah... sesungguhnya masa itu berarus dan arus detikan masa itu mengubah beting menjadi pulau... mengubah tebing menjadi lembah... masa dan perubahan adalah synonym...

mengingatkan aku pada entries blues dan melancholy aku semasa aku di utara... apa yang aku rasakan sekarang sebenarnya lebih perit daripada apa yang aku rasakan di utara... aku rasa sepi walaupun dikelilingi oleh bingitnya segala apa yang sukai... aku rasa lemas walaupun udara di sini aku sukai... membuatkan aku terfikir... lebih baik jauh tetapi dekat daripada dekat tetapi jauh... the latter lebih melukakan...

erk... kenapa aku sungguh terasa blues la pulak ni... huh... dah larut malam rupa-rupanya... patut la... system dah nak down... hehehe... terasa nak tidur la pulak... erk... aku harap minggu depan mood aku akan menjadi lebih baik... letih la berperasaan tak menentu ni... dan memang sungguh letih nak layan trauma period of adjustment ni... huargghhhh...

baiklah... nitey... nitey...

---------------------------------------------------------------------------


haaa... begitulah cerita ceritinya offline entries aku... erk... baiklah... aku kena chahlo duluk... aku nak afundi ni... aku harap next week aku akan selalu dapat peluang untuk berinternet... melelas aku kena check emails bebanyak ni... hampeh...

babai! :-)

No comments: