Monday, June 30, 2003

Offline Entry 3 - Last Sekopek

kerna terlalu mempercayaimu...

there goes a line from erra fazira's... haahnya... kerna terlalu mempercayai seseorang tu maka sekarang aku hidup di dalam kekebasan yang amat... kebas macam baru lepas kena ubat bius... kena geletek pun tak terasa... kena cubit pun tak terasa... nak operate pun operate la aku takkan rasa apa-apa der... erk... hehehe...

it is monday 30th. june 2003... waktu... 1.51 a.m.... aku belum tidur lagi... tengah layan lagu-lagu blues lagi sentimentol... si dila dah lama tidur... kepenatan sangat budak tu... banyak sangat aktiviti extra curricular dia dari siang sampai ke malam... keluar bilik pukul lapan pagi dan balik pukul dua belas malam kemudian study financial management la pulak... akhirnya buku baca... iskh... kesian la pulak aku tengok dia... aku suruh dia tidur ajek... dalam pukul 4 atau 4.30 karang aku kena kejutkan dia semula... sambung study...

begitulah hidup seorang pelajar... ada tuh yang sungguh nerdy dan langsung tidak melibatkan diri dalam kehidupan berpersatuan... ada tuh yang sungguh aktif sehingga tanggungjawab akademik tidak terlaksana... pokok pangkalnya sekiranya kita hendak kedua-duanya sekali maka time management sangatlah penting... zaman sekarang ni bukannya mudah hendak mencari kerja... selalunya employers sangat particular di dalam soal mencari the right candidate to sit for the vacancy... realitinya... kengkadang orang yang dapat cgpa second class upper belum tentu dapat kerja dengan mudah... ada tu diploma holder aje tapi gajinya mengalahkan degree holder... dan yang lagi best sesetengah tu tiada apa-apa academic qualification pun tetapi perghhh senang benar dapat jawatan yang tinggi... erk... aku tak mau sentuh tentang kronism atau yang sewaktu dengannya... apa yang aku nak ketengahkan ialah tentang bagaimana kita membawa diri kita semasa sesi temudagu... blewp... sesi temuduga tuh... kena yakin diri, berani dan bercakap benar... too over confident pun tak bagus gak... silap-silap haribulan interviewers akan cop kita sebagai jokers... erk... parah gak tuh... oleh itu kepada sesiapa yang sedang job hunting tuh dan kebetulan pulak tersinggah kat sighnomore aku ni... aku nasihatkan agar ngkorang sediakan resume yang power i.e. typo error free, grammatically correct dan kemas... cantik tapi tak kemas takde pekdah gak... akan menunjukkan sifat kepura-puraan kita la pulak... ayat cover letter biar power gila ading dong... erk... pastikan kandungannya sincere dan straightforward... kemudian sebelum pergi interview kena tidur awal... jangan lupa bangun sembahyang subuh dan doa bebanyak... most importantly... cool! jangan gabra... our body language speaks louder... wa akhiran... tawakal... dapat... alhamdulillah... tak dapat... jangan buruk sangka dengan Tuhan... rezeki kita di tempat lain la gamoknya tuh... cuba lagi dan jangan sekali-kali putus asa...

begitulah sedikit tips yang ringkas berdasarkan pengalaman aku sewaktu waktu dahulu... alhamdulillah... aku ni tak terer mana pun tetapi rezeki tuh murah kot maka setiap kali interview alhamdulillah dapat dengan senang... namun dugaannya ialah aku benar-benar jadi weng tak tahu nak pilih yang mana satu... maka keputusan aku sentiasa dipengaruhi oleh rakan-rakan aku... akhirnya... aku jadi tak happy kerja... manataknya... nawaitu aku mengikut hajat orang jadi macamanalah diri sendiri nak rasa puas dengan apa yang dilakukan... kerja pertama... hop... kerja kedua... hop... kerja ketiga... stop... jadi student lagi best... maka aku kini adalah seorang student... yehaa! aku happy jadi student semula... tapi yang membuatkan aku rasa gelisah dan kurang best adalah apabila aku fikirkan tentang tanggungjawab... memang la sedap setiap bulan dapat duit daripada kerajaan tetapi sebenarnya tak sesedap mana pun bila difikir-fikirkan mengenai tanggungjawab... tanggungjawab nak kena perform... tanggungjawab nak kena berlaku amanah dengan duit yang diberi... dan macam-macam lagi... memang berlainan dengan mereka-mereka yang membiayai pengajian dengan duit sendiri... aku pun dulu masa register sambung belajar ingatkan nak biaya pakai duit sendiri tapi rezeki aku datang bergolek-golek... sampai dua tempat nak sponsor aku... erk... bukannya aku nak riak cuma aku nak bercerita ajek pengalaman aku... tapi itulah... kesemua ini merupakan ujian besar dari Allah untuk aku... Allah uji aku dengan kesenangan... masa tu hanya Tuhan aje yang tahu betapa kelirunya aku untuk membuat keputusan... aku memang bengap di dalam hal-hal decision making ni... maka aku ke sana ke mari bertanyakan pendapat orang... akhirnya aku serahkan sahaja pada pilihan mak dan ayah... well now... here i am... belajar di utara... hidup dengan penuh perasaan yang tidak menentu... bayang-bayang aku pun masih belum berjumpa dengan tuannya... mungkin hampir berjumpa tetapi perjalanannya masih sungguh jauh... walaupun aku memang selalu susah hati, keliru dan masih tak faham mengapa dan kenapa... namun aku masih waras... aku diduga sebegini hebat... hidup di dalam suasana yang amat baru... terpisah dari keluarga... jauh dari sahabat-handai... hormon aku pun dah tak betul selama setahun enam bulan... sehingga kini aku belum boleh faham gaya pemikiran supervisor dan lecturer-lecturer aku yang lain... aku jadi pentan amat... namun... aku yakin... aku pasti... sekiranya aku sabar, berani dan yakin... insya-Allah... Tuhan akan tolong aku... adalah hikmahnya tu disebalik apa yang berlaku pada aku ni... aku aje yang belum nampak... belum masanya lagi kot... maka... CHIAYOK! aku kena steadfast... aku kena lalu... setelah lalu baru tahu... yedak?

erk... mang aiii... terpanjang lebar la pulak aku terbersoal hati di dinihari sebegini... asalnya aku ingat nak cerita tentang apa yang aku buat siang tadi... hehehe... takpelah... huargghhh... tetiba aku pun dah terasa mengantuk ni... nitey... nitey... :-)

----------

hahaha... maka sekian dahulu aktiviti tampalan buat hari ini... lain hari jumpa lagi... hehehe... tatatititutu...

No comments: