Tuesday, March 18, 2003

panas...

hati siapa yang tidak panas... badan masih penat dek perjalanan yang jauh... sekembali ke rumah ingin sekali mendapatkan kerehatan dan ketenangan... namun... pabila pintu dibuka... bau hanyir menyelaputi ruang... kulit ketam bersepah di atas meja makan... nasi semalam bertaburan di meja dan di atas lantai... pinggan sudah kering tidak berbasuh bertaburan di sinki... keadaan ruang tamu lintang pukang seperti kapal karam... kucing sesat meninggalkan najis di dalam kamar tidur... lampu tandas terang benderang... ayamas yang kusimpan semuanya habis digoreng... itu baru satu malam kami tiada di rumah... hati siapa yang tidak panas...

hati siapa yang tidak panas... badan masih penat dek perjalanan yang jauh... kepenatan dan ketegangan emosi pula telah berganda pabila melihat keadaan rumah yang berserabut... perut pula menadakan irama keroncong... maka... dengan hati yang masih panas alfonso dan aku pergi ke selandar... hajat di hati nak makan mee sop... namun... sewaktu menjamah makanan... telinga berdesing... hati membengkak... terasa ingin kusepak mamat yang kurang ajar itu... bukannya sekali... malah berkali-kali mamat itu berlaku kurang ajar... ingin sahaja aku mencari pasal... ingin sahaja aku mencari gaduh... nasib baik alfonso menenangkan aku... sekiranya tidak mahu diriku ini akan menjadi amat terkenal di kedai mee sop itu... memang kurang ajar... berkahak di tempat makan... fuhhh... hati siapa yang tidak panas...

tapi... itu semalam... hari ini aku tidak lagi panas... tetapi... cuaca di jasin memang teramat panas... air sarsi sejuk habis sejug... aiskrim vanilla bersalut coklat hershey habis dua bekas... alangkah enaknya sekira dapat aku benamkan diri ini ke dalam air bercampur ais... aaahhhh... alahai mummy... itu baru panas dunia...

amira sofea... teringat pula aku pada anak sedara aku tuh... sungguh comel dan tegap... tulangnya kuat berkat kemaruk angah minum susu setiap hari sewaktu mengandung... hmmm... aku? aku masih baby phobic... angah sungguh tensen sebab aku takut nak pegang baby sofea... hehehe... alhamdulillah... angah deliver baby sofea dengan amat mudah sekali... tiada sebarang kesulitan... malah... angah kelihatan seperti orang yang tidak bersalin langsung! sungguh ceria dan sihat... tapi... aku tak puas hati sebab angah tidak nampak pucat atau seperti kebanyakan perempuan lain yang baru lepas bersalin... maka... aku toncetkan rambut angah tinggi-tinggi dan aku pakaikan pilis di mukanya... hahahaha... baru la nampak real seperti orang baru lepas bersalin... kekeke... angah, kau jangan terduduk bersila la pulak yek! hehehe...

sekarang kami dapat gelaran baru... ayah = atok, emak = opah, aku = wan yong, bayeed = pak lang, dila = wan cik, arif = pak arif, faiz = acu dan opah = moyang... mengikut panggilan orang perak... alahai... bila ku kenang-kenang... arramak! aku dah tua! makin terasa bertambah tua nih... huuu uhuk uhuk uhuk...

No comments: