Sunday, September 14, 2003

SIGHNOMORE aka Awang Kenit (its nickname daaa...)

whoa... i've forgotten something! tidakkkkk... ampunnnnn...

perghh... punyalah kusut masai aku ni sampai aku terlupa nak menyambut anniversary sambutan ulangtahun pertama kelahiran sighnomore di bumi maya ni... teruk betul aku ni... lousy sungguh... kesian awang kenit aku ni... tuan dia terlupa besday dia pada 6 september yang lalu... alahai... lahai...

dah setahun dah... pejam celik pejam celik... memang sungguh cepat masa berlalu... aku ingat lagi masa mula-mula aku create sighnomore... masa tu aku memang dalam keadaan blues... boring... lonely... dan terasa sangat mandom... aku di penang... dan emotionally aku memang tak stabil... erk... bukan maknanya sekarang ni otak dan emosi aku dah cukup stabil tetapi it is improving dan better sebab aku malas nak fikir banyak-banyak dan malas nak layan blues... we are what we think... aku ikut aje flow kehidupan aku... menunggu masa yang sesuai untuk membuat satu reformasi mendadak... hehehe... lagipun aku ada major distraction sekarang ni... aku ada tugas mengajar... memang aku tak ada masa untuk blues sesangat... dan... duduk di central berdekatan dengan ayah dan mak juga merupakan salah satu contributing factors untuk aku tak blues sesangat... banyak lagi faktor-faktor lain tapi tak apalah... biar aku seorang aje yang tahu ;-p

kembali ke masa tu... masa tu banyak sangat teka-teki di dalam kehidupan aku... banyak sangat soalan yang memerlukan jawapan... banyak sangat question marks tanpa ada titik noktah... segalanya-galanya berbentuk commas dan dashes serta susunan alphabets yang tunggang terbalik serta langsung tak make sense... selama dua tahun aku cuba bertenang dan mencari jawapan... alhamdulillah... kini... sedikit demi sedikit aku mula nampak jawapan kepada soalan-soalan yang mengelirukan tu... walaupun masih banyak yang belum terjawab tetapi aku sabar menunggu...

aku create sighnomore di atas pertolongan sifoo... dia yang introduce aku ke alam blog ni... mula-mula aku memang rasa cuak... of course... because it means that anybody can access my thoughts, feelings and emotions... then later i thought... what the heck... aku bukannya perlukan audience... audience tak penting... yang paling penting ialah supaya aku dapat menyalurkan blues aku keluar... macam buang toksik daripada badan... lebih kurang begitulah... dulu aku pernah tulis diari tetapi ntah macam mana ntah ada juga orang yang 'ter'baca diari aku tu di luar pengetahuan aku... so... again... what the heck... daripada orang 'ter'baca diari aku... baik aku buat journal atau diari di internet... hah... siapa nak baca boleh baca... siapa tak mahu... alhamdulillah... aku dah paparkan almost everything di sini... erk... still... cuma ada satu aje kelemahannya iaitu yang payah dan tak bestnya ialah aku terpaksa adjust penggunaan bahasa aku dan juga masih ada banyak perkara yang tak boleh aku curahkan sewenang-wenangnya... masih ada 40% yang terpaksa aku pendam bungkam sepi... kita hidup bermasyarakat... perlu berbasa-basi sedikit agar tiada yang terkucil hati dengan apa yang aku luahkan... aku tahu... pasti ada audience di luar sana yang kenal aku dan kalau tak kenal pun still... i am a human being yang mempunyai adab dan budaya... insan yang mempunyai batas sempadan di dalam setiap perlakuan dan pertuturan... hmmm... bukankah itu satu tanggungjawab yang perlu aku laksanakan terhadap diri dan kebudayaan aku sendiri? freedom of speech? benarkah kita mempunyai freedom of speech yang mutlak? hmmm...

alhamdulillah... sudah setahun berlalu... adakah sighnomore sudah matang? aku akui... wajah sighnomore masih tetap lebih kurang sama... erk... aku masih belum sempat belajar design page secara mendalam... masih sungguh basic... dari segi content? erk... aku rasa macam tu jugak-jugak... macam tin kosong yang ada dua tiga biji batu di dalamnya... kelentung kelentang bunyinya kalau ditolak jatuh bergolek dari bukit yang tinggi... bluesnya dah kurang tapi kadar kepentanan masih sama... hahahaha... anyway... anyhow... regardless apa yang mereka di luar sana perbentangkan mengenai pengertian blog dan ciri-ciri blog yang baik... aku tetap anggap sighnomore aku ni unggul... numero uno... yehaaaa! apa yang penting bagi aku... asalkan aku tak boring baca berulang-ulang kali apa yang aku dah celotehkan... maknanya sighnomore aku ni memang mantap dan best... hahahaha... erk... mana ek picnic basket aku yang berwarna merah tu? hahahaha...

sesungguhnya aku ni tak reti nak preach berkhutbah dan sememangnya belum layak sebab kehidupan aku sendiri pun masih tunggang langgang haru biru blues... apa yang aku boleh buat ialah menasihatkan diri aku sendiri dari masa ke semasa... nak kongsi ilmu fardhu ain dan ilmu fardhu kifayah pun aku ingat belum larat lagi untuk aku laksanakan secara beristiqamah... hmmm... mungkin satu hari nanti kot... maka... oleh itu... cecukuplah sighnomore ni menjadi medan aku melepaskan angin blues dan gas carbon sulfida... merakamkan saat-saat best dan tak best yang berlaku dalam hidup aku... mengusha dan mengkutatkan mereka-mereka yang best dikutat e.g. alfonso... hehehe... serta of course... untuk mencukupkan statistic bilangan bloggers di dunia... hahahaha...

harapan aku... semoga sighnomore kekal bernafas selagi aku bernafas... erk... dan juga selagi blogger ni masih free... muahahahaha... ciao dulu dude! :-)


An Ode To Sighnomore

sighnomore... sighnomore... sighnomore...
tears
laughters
all are shared equally

a friend in need is a friend indeed
you are always there
to share... to listen... to understand...
to sooth the whining heart
to laugh the stupidity away
to bear the heavy loads of this thorny life

blame the phone line
blame the shillings
blame the account
for the reason of your loneliness

sighnomore... sighnomore... sighnomore...
do sigh no more
me... and... you...
let us face this world merrily :-)


p/s: jutaan terima kasih dan sekalung orkid kepada para pengunjung sighnomore yang sekaligus telah membisikkan kekuatan dan semangat kepada sighnomore untuk terus hidup dan hidup dan hidup dan hidup dan hidup... erk... macam iklan bateri eveready la pulak... lagi dan lagi dan lagi dan lagi... hehehehe... syukran jazilan ek :-)

No comments: