Sunday, September 21, 2003

Hidup Berhikmah

uiks!

ieargghhh... bestnya bermalas-malasan di rumah ni... rasanya macam takmo balik kl ajek esok pagi... iearghhhh...

sememangnya minggu lepas adalah minggu yang sangat sibuk tetapi hmmm... sedikit tenang... di permukaan... namun... di bawahnya... bergelora berpusar macam lubuk maut... hehehe...

Cerita Accident

pagi jumaat... aku ada kelas ganti dua jam dengan students aku... 8-10 pagi... malang tak berbau... pagi tu semasa aku dalam perjalanan ke kampus... di tepi roundabout masjid shah alam tu... aku telah dilanggar oleh sebuah kereta peugeot... kereta sporty yang sebijit jenis macam kereta siti nurhaliza dalam video klip dia dengan rosyam nor tuh... hampeh... aku tak terperanjat... malah aku hampir tak sedar yang aku telah dilanggar dari belakang... cuma aku terasa macam ada bunyi sket dan maniobi terkedepan sedikit.. huih... nasib baik depan aku tak ada kenderaan lain... else... mau panjang ceritanya... dah la aku dah sedikit terlewat ke kelas... blewp...

yang buat aku perasan aku telah dilanggar tuh ialah bila mana aku kerling rear mirror aku dan nampak ada kereta peugeot marroon bagi signal berhenti... sah... maniobi telah dilanggar... kesian maniobi... mementanglah status quo dia di tahap just a kancil... tapi aku tahu perasaan perit yang dilalui oleh maniobi... maka... aku pun berhenti dan keluar dari kereta aku... seorang gadis remaja melayu keluar dari peugeot tuh... mang aiii... pucat betul muka adik tu... kelihatan seperti budak baik dan innocent ajek... dia seorang ajek... maka aku pun...

aku: why did you bump into my car? (dengan nada yang serious gaya seorang pensyarah... hahaha... teromputih la pulak pepagi buta camtuh... almaklumlah... aku dah mindsetting bahasa omputih sebab memang pagi tu aku nak pergi mengajar english literature... nasib aaa... hahaha...)

adik tu: sori... sori... i didn't see your brake light... i thought you were moving forward...(menggigil suara dia)

aku: oh dear... of course you couldn't see my brake light because i didn't step on my brake... i slowed down by changing gears... didn't you see a pakcik on his motorcycle passing infront of me? i had to slow down...

adik tu: sorry... sorry... i am sooo sorry...

aku: you should have maintained your distance and should not assume much... (aku seperti mahu memulakan pep-talk... hehehe...)

adik tu: how much do you want? i'll pay...

aku: (waaa... ganas tul budak ni...) are you a student?

adik tu: yes.

aku: uitm student?

adik tu: no... uia student...

aku: (lerrr... ) in which year?

adik tu: first year.

aku: hmmm (sambil check apa yang dah terjadi pada belakang maniobi) it seems that nothing much has happened... okay... just twenty ringgit to change the broken plat number (adik tu pergi ke kereta dia nak amik duit... muka dia... still pucat...)

adik tu: erk... i'm so sorry... i don't have small change... i have only 50 ringgit (alamak! trouble... aku pun takde sen ni... semekin beb... camna nak pulangkan 30 ringgit dia... aiyooo...)

aku: erk... 50 ringgit can also do... in fact... i've noticed that my bumper is slightly lowered... (damn! i felt really weally bad... terasa macam road bully la pulak)

adik tu: nah... sorry ya kak... i'm terribly sorry... i am a bit groggy this morning...

aku: (fine... kurang sket rasa bersalah aku... dia yang groggy dan since dia nampak ikhlas nak bagi 50 ringgit tu... aku pun terasa slighly better... hehehe...) okay... thanks... and next time... do drive carefully tau... terima kasih...

aku chahlo... zrasss... ke kampus... lambat 15 minit... hampeh... hanya 2 sahaja students aku yang baru sampai... hampeh... hampeh... nasib baik la aku ni hanya part-timer ajek kat situ... so... i reserve my comments... sekian... terima kasih...

_______________________________________

haaa... itu la dia major event yang berlaku dalam hidup aku minggu lepas... aku okay ajek... in fact apa yang berlaku adalah satu hikmah buat maniobi... ayah dah tolong tukarkan plat kusam yang tinggal separuh tu kepada plat yang putih berseri lagi mantap... huh... memang plat number tu 20 ringgit... (aku ingat... kalau aku terserempak ngan budak tu di uia... aku nak pulangkan la 30 ringgit dia... aku masih terasa jahat ni...) dan... tarus ayah aku servicekan air-cond maniobi serta touch up sket bumper maniobi tu... sekarang... berada di dalam maniobi seolah-olah berada di dalam peti sejuk... hehehe...

hujung minggu ni semua orang balik jasin except arif... dia ada exam... kami celebrate besday mak malam semalam... dinner seafood bakar di umbai... HAPPY BELATED BIRTHDAY MAK! petang tadi angah sekeluarga dah balik ke jaybee... esok aku akan bertolak balik ke shah alam bersama dila... dia sedang dalam revision week... kemudian... selepas habis kelas di shah alam... as usual aku akan ke gombak... malam esok ada majlis... erk... mestikah aku pergi? hahahaha...

okie... babai for now... aku nak beradu mata... hehehe... see ya later!

tazkirah: maaf-memaafi adalah amalan yang mulia... to err is human... maka... buangkanlah yang keruh dan ambil yang jernih... to forgive is divine... insya-Allah... hidup akan diberkati :-)

No comments: