Friday, September 24, 2004

hullo! goodday dude!

hahahaha... apa khabar malaysia? aku okay dan asyik sengal tulang dan otot kesejukan... guess where i am? i'm internetting from the Cathedral Square di bandar Chch New Zealand... lovely!

3.25 p.m. waktu New Zealand 24/9/04

sekarang nih early spring tapi cuaca kat sini memang sejuk giler... mengalahkan Cameron Highlands... jakun kan aku nih... tuh belum lagik jumpa salji tuh... aku ngan kak Tim cadang nak ke Queenstown atau mungkin singgah Mount Cook minggu depan... tengok aaa pada ketahanan badan aku... asyik berdarah hidung ajek aku kat sini... sejak sampai sistem aku rasa kurang best dengan jetlagnya... sakit tunninya... hidung berdarah setiap malam... kaki aku beku memalam walaupun heater kuat terbabas... kulit aku dry... perghhh... aku amat merindui Malaysia... halal food everywhere dan yang paling penting beribu-ribu kali ialah di tandas ada air paip untuk beristinjak... aku tak culture shock cuma rasa kurang selesa ajek...

as for Chch sendiri... wow! magnificent beauty! the town itself memang condusive best... takde asap pencemaran kereta... sungai dan parks yang segar dan banyak bunga... yeaaa... aku dapat tengok bunga daffodils secara live!

Daffodils
William Wordsworth

I wander'd lonely as a cloud
That floats on high o'er vales and hills,
When all at once I saw a crowd,
A host, of golden daffodils;
Beside the lake, beneath the trees,
Fluttering and dancing in the breeze.

Continuous as the stars that shine
And twinkle on the Milky Way,
They stretch'd in never-ending line
Along the margin of a bay:
Ten thousand saw I at a glance,
Tossing their heads in sprightly dance.

The waves beside them danced; but they
Out-did the sparkling waves in glee:
A poet could not but be gay,
In such a jocund company:
I gazed—and gazed—but little thought
What wealth the show to me had brought:
For oft, when on my couch I lie
In vacant or in pensive mood,
They flash upon that inward eye
Which is the bliss of solitude;
And then my heart with pleasure fills,
And dances with the daffodils.

yup! exactly describe my feelings bila aku berada dalam kehijauan dan kecantikan alam flora dan fauna Chch nih... anyway... kat sini semua barang memang mahal gilos... coca cola kat mesia RM1.50 sebotol kecik tuh... tapi kat sini NZ3.00 which is 3 x RM2.57 duit kita... amacam melelas tak? aku memang dah melelas dah... ada lagi seminggu nak survive nih... perghhh... no wonder hosts kami asyik dok masak kat rumah ajek... host kami memang baik giler... an Indian couple with one daughter... mereka nih asalnya duduk kat Bangalore tapi pernah jadik jiran kak Tim masa mereka kerja kat MMU Melaka dulu... okay la... aku amat berterima kasih di atas hospitality mereka... mereka nih strict vegetarians so food kira covered aaa...

of course... nih pertama kali aku naik kapalterbang... teruja gak... kami amik flight from KLIA to Changi on Tuesday 21st 7 petang dan exchange naik SIA flight dari Changi ke Chch... berlepas at 9 p.m. dan sampai kat Chch at 10.39 Rabu 22/9/04 waktu tempatan dan lebih kurang 6 pagi waktu Mesia... melelas... aku mabuk sebab cuaca tak baik dan plane pulak asyik bergegar sebab turbulance... mamun sebab tak boleh tidur... perut windy dan memulas sebab sepanjang flight aku tak ke restroom... tunni sengal... miss my bed di Jasin very much...

semalam 23/9 walaupun masih sengal kami dah pusing-pusing Chch nih... kak Tim memang teruja amat... as early as 8.30 a.m. kami dah ke Canterbury University jumpa international students officers dan shopping kat kedai buku mereka serta lepak kat student centre building depa... the scenery over there is magnificent indeed... sungguh conducive... well... adakah aku mahu study di situ? hmmm...

then kami ke museum dan shopping kat sana, lepak di botanical garden, amik tram pusing town dan lepak di Cathedral Square nih kejap... aku melelas nak tidur malam semalam... macam ada "benda" follow aku... manataknya... aku nih punya lurus bendul dok pergi bergambar dengan mumia kat museum tuh sapa suruh... spooky indeed... memang aku rasa tak sihat dan kaki aku beku semalam... kak Tim kata aku menggigau dan chanted the word "mummy" masa tidur semalam... scary huh?

so, ini hari kami keluar lewat sikit... almost tengahari but the weather here is always morning for me... sebab sejut sokmo... kami pergi riki Convention Centre yang ada kat depan Town Hall... kak Tim kena register hari nih but we went too early... unlike kat Mesia selalunya register seminar pepagi... tapi kat sini pelik banyak... register at 5-6 p.m.... maka itulah sebab kami patah balik ke the Square nih dan berinternet sementara tunggu jam 5...

itulah sahaja laporan dari mummy di Chch NZ... sekian terima kasih...
_______________________________________

hahaha... okeh tak perjalanan aku? frankly... aku dah setat rindu Jasin dan Malaysia bila aku jejak kaki kat KLIA kemarin... rasa nak balik ajek dan dan nih... aku tak tahan sejuk... hujan emas di negeri orang tapi aku lebih suka hujan batu... tapi kami akan stuck kat sini sampai 3rd. October... ada seminggu lagi... esok kak Tim ke seminar dia... aku nak cuba siapkan kerja aku... markings dan buat quiz paper... walaupun nampak macam aku having fun gilaks tapi sebenarnya tidak la seperti yang disangka... aku risau dan asyik dok terfikir tentang tanggungjawab aku yang banyak belum selesai kat Mesia sana... apa khabar agaknya dak Dila and the gang menjalankan tugas persatuan kat sana nun... hmmm...

okie tokie... got to go... ccafe here is expensive gak... 1 jam = NZ3.00... huh... kali kan ajek la dengan 2.57... nasib baik NZ... kalau US atau UK... melelas... nanti aku akan tepekkan gambar yang kami ambil dengan digital kamera Angah PJ... till later... don't miss me... hahahaha... babai y'all!


No comments: