Thursday, September 30, 2004

assalamua'laikum... goodday again mate!

waaa... dah seminggu lebih dah aku melepak kat Chch nih... well... it seems months for me... anyway, here i am depan gereja besar Chch nih berinternetting dari the same cybercafe dan the same komputer...

perghhh... macam-macam benda best yang kami dah buat... immediately lepas kak Tim habis conference sabtu lepas, malam tuh kami ada makan-makan dengan students UNITEN kak Tim... best gilaks sebab dapat makan kari ayam dan ayam panggang yang halal... rasa macam lama sungguh kami tak makan daging... setiap hari sayur temayur ajek...

the next day... hari ahad... kami dibawa oleh Dr M dan keluarga ke Akaroa... perghhh... indah sungguh ciptaan Allah... kami amik kesempatan nih untuk pergi Black Cat cruise... peghak gilos aku tengok dolphin-dolphin comel show off kat tepi cruise kami... teruja gila sebab nih first time aku bersemuka dengan lautan Pacific yang sejuk dan dalam tuh... immediately time tuh aku teringat cerita Titanic... what if... aku bukannya tahu berenang... nak kata dalam tak dalamnya lautan tuh... memang hanya nampak hijau ajek airnya... perghhh... tawakal ajek la... yang pentingnya regardless of the scary thoughts... aku dapat tengok dolphins, penguins, some rare birds, lautan Pacific dan jugak berada di atas volcano yang sedang aktif... anytime beb... anytime... balik rumah petang tuh... hahahaha... aku sure mabuk... pengsan sampai kak Tim kena kejutkan bangun for dinner at 9... terukkan aku nih?

hari isnin... kami merayap-rayap kat Chch town... menapak dari Colombo street sampai ke Arts Gallery dengan Reema, Lalitha dan Emily (anak jiran Dr. M)... first time gak aku lawat arts gallery nih... kat Malaysia pun aku tak pernah buat lawatan sebegini... okay gak aaa... the experience is different daripada membaca poetry atau novel... rasa macam lebih terusik dan yup! very deep... kat sini yang bagusnya ialah kids diberi aktiviti interactive untuk mengenali dengan lebih dekat lagi sesuatu painting atau sculpture... ada aktiviti fill in the blanks, etc. untuk kids buat... very encouraging... hmmm... Lalitha got all the correct answers... power tuhhh... kemudian kami ke Arts Center... lebih kurang macam CM kita aaa dan kami buat booking untuk Fudge Tour keesokan harinya... sempat shopping tuh... kami amik bas ke Riccarton Mall dan lepak kat situ jap...

hari selasa... ke university riki line... but the line is not opened for me... whammy! maleh nak cerita... lain kali aaa... then ke Choc Fudge Tour yang menunsikan aku... semua benda nak diletak liquor gamoknya... tensi... tensi... then balik naik bas... siap terbabas 2 or 3 bus stops dari hentian original kami... hampeh... menapak ke rumah di dalam cuaca yang sungguh dingin tuh... brrrr... according to ramalan cuaca... esok pagi akan frosty dan in some places akan snow... wow... snow in spring? huh? pelik benar cuaca kat sini...

yup! memang betul frosty morning... giler jakun aku bangun awal at 6 amik gambar frost... gila kan? hari rabu semalam kami naik gondala tengok sunset di Chch... rasa macam nak freeze myself dan dok pegun kat situ lelama... nampak la gunung-ganang LOTR, Lyttleton Harbour, lautan Pacific... hebat sungguh ciptaanNya... no wonder people said they came to NZ because of the nature and the scenic beauties... true indeed!

okie tokie... hari nih kami nak ke pier New Brighton... nak pi ke public library depa... okie tokie... gtg... nanti o tulih lagi kalau sempat... babai dulu ek!


No comments: